GLADE VINNERE: F.v. Synnøve Rubach, Marius Røthe Bøen, Rune Bøen, Hermund Arntzen Dale, Kristine Søråsdekkan og Hans Petter Kildal jubler for at de gikk til topp og vant Gründerprisen 2021. Marine Mouilleron var ikke til stede. Lise Aastorp Ulriksen tar bildet. FOTO: Becour
Becour leverer en tjeneste som blir stadig mer ettertraktet, og bedriften og kundeporteføljen vokser i takt. Når de i tillegg vinner Gründerprisen 2021, sier det seg selv at de har lykkes i sin nisje.
Av Anja Lillerud, Smart Innovation Norway
Det stilles store og tydelige krav for å gå helt til topps i Gründerprisen, og Fredrikstad-bedriften Becour har levert godt på alle kriteriene.
– Kort fortalt hjelper vi internasjonale bedrifter med å velge grønne energikilder og å dokumentere opprinnelsen til energien de bruker, forteller gründer og daglig leder Hans Petter Kildal.
– Dette er et tema som blir stadig viktigere for mange bedrifter verden over. Mer enn 70 prosent av klimagassutslippene kommer fra produksjonen av energien vi bruker. Dette er en av driverne for den interessen vi merker fra store bedrifter for å dokumentere at energien de bruker, er fornybar. Vårt digitale økosystem gjør bedrifter i stand til å ta ansvar for sin del av klimaregnskapet, sier han videre.
Det er en komplisert bransje Becour opererer i, og de ansatte i energiteknologiselskapet har både teknisk, akademisk og kommersiell bakgrunn.
– Det er ikke enkelt å dokumentere hvor strømmen man bruker, kommer fra. Derfor har vi utarbeidet en digital hovedbok som jeg kaller for «Tinder for fornybar energi». Løsningen gir bedriftene mulighet til å lete seg fram til det kraftverket som passer best med kriteriene som bedriften har definert, forklarer Kildal.
Troverdighet og transparens er to viktige stikkord han og kollegene setter høyt. Det er også noe av det som gjør at Becour har kunder som IKEA, Bergans, UBS og Telia i sin portefølje.
– Å ha en transparent løsning er helt avgjørende for troverdigheten. Kundene våre har valgt kraftverk ut fra et krav om at det for eksempel skal bidra til ny fornybar kraftproduksjon. Da vil kunden med sikkerhet vite at pengene de betaler for energien, brukes til nettopp det, sier Kildal.
Å vinne Gründerprisen setter Becour-gründeren stor pris på.
– Det er et klart tegn på anerkjennelse for arbeidet vårt. De skjønner hva vi driver med og ser verdien av det. Det styrker også vår troverdighet i markedet, påpeker han.
Prisen gir Fredrikstad-firmaet muligheten til å fullføre et stort og nytt programmeringsprosjekt for IKEA. Prosjektet skal gjøre Becour i stand til å selge sine løsninger til globale selskaper som for eksempel Pepsi co, Unilever, AstraZeneca, Apple og Chanel.
– Vi planlegger 40 nyansettelser de neste fem årene som følge av skaleringen, sier Kildal.
Blant samarbeidspartnerne som har bidratt i forskningen og utviklingen av Becours digitale plattform, er store nasjonale aktører som Østfold Energi, Lyse, Glitre, Akershus Energi, Det Norske Veritas (DNV) og NORSUS (Norsk institutt for bærekraftsforskning).
Kildal opprettet Becour i 2018, og allerede i 2020 omsatte selskapet for litt over 35 millioner kroner. Det er nesten fem ganger så mye som årsomsetningen i etableringsåret, og bare fra 2018 til 2019 tredoblet de bedriftens omsetning.